LEV

Jaarlijks wordt op de eerste woensdag van juni de 'LEV-dag' gehouden.

Leontien Dekker hield een toespraak, die u hier kunt lezen. 

Daarna kwam de oproep aan de leerkrachten om met de kinderen na te denken over 'moed', hart en lef(v).
Hieronder een paar reacties....

Groep 5 van de Koningin Beatrixschool is gevraagd: “wat betekent lef(v) voor jou?
 
Een aantal reacties van de kinderen:
Jocelyn: Spangas.
Maud: Zelfvertrouwen.
Floris: doorzetten.
Max: Tegen de koning zeggen dat hij stom is.
Jesper: niet bang.
Michael: alles durven.
Glenn: stoer.
Sophie: voor iemand anders opkomen.
Ryan: straf op je nemen    
           

Tijdens de rekenles moesten we vandaag spiegelen. Ik (juf Joke) had spiegeltjes geleend van mijn collega Agnes.
Deze spiegeltjes zijn van haar privé. Dit had ik de kinderen verteld. Jongens wees er voorzichtig mee. Laat het niet vallen.
Na het spiegelen moesten de spiegeltjes weer ingeleverd worden. Maar 2 jongens probeerden elkaar de spiegeltjes afhandig te maken.
Prompt valt er één op de grond. Kapot!
Na mijn reactie tegen jongen A. Ga jij je gebroken spiegeltje maar terug brengen bij juf Agnes en vertel maar hoe dit is gebeurd.
Zegt Jongen B. Juf mag ik met hem mee naar juf Agnes want het was eigenlijk ook mijn schuld!
Is mijn antwoord:”Natuurlijk mag jij met hem mee”! Wat goed van jou!
Kijk jullie tonen samen LEV! Waarop de hele klas dit beaamd. En het wonder wil, Juf Agnes, weet van niets maar hoort het gebeurde aan en reageert met de mededeling:
Ach jongens het is niet leuk, maar kan gebeuren! Toch tonen jullie wel erg veel LEV om dit samen te komen vertellen en je hiervoor te komen verontschuldigen.
Waarop de jongens reageren met de mededeling: “He onze juf zei dit precies het zelfde”!
 
De kinderen hebben met veel plezier het gebakje op gegeten. Maar na mijn uitleg van het logo, kreeg ik daar de meeste reacties op.
Ze vonden het logo prachtig! De omarming maar ook het uitvliegen!
Voor het uitdelen van het notitieboekje met de pen stonden ze te trappelen.

         
 
Groep 6 van de Koningin Beatrixschool.
Bij het bekendmaken van de nieuwe naam van de stichting heb ik de vraag gesteld waar de kinderen lef bij nodig hadden, wat lef was of wanneer ze lef kregen. (Zie een van de foto’s met de reacties van de kinderen) Heel passend bij de presentatie afgelopen woensdag was een opmerking; Dat SIJS daarbij geholpen heeft of, dat je iets doet wat je eigenlijk niet durft.
Er volgde een boeiend gesprek over LEV. Het logo was zo duidelijk dat ik er nauwelijks iets aan toe te voegen had bij de kinderen.
De kinderen hebben genoten van het gebak en waren blij met de attentie in de vorm van het notitieboekje.

 
  
Hierbij wat uitspraken van kinderen van groep 5 van de Rehobothschool naar aanleiding van het gesprekje over  moed/lev.

Waar heb jij moed voor nodig?
- om 's avonds het bos in te gaan.
- om in de achtbaan te gaan
- om een baby te krijgen, dat lijkt me heel eng

Waar zou je graag moed voor willen hebben?
- om later bij witte haaien te zwemmen
- om een grote spin vast te houden
- om van liaan naar liaan te zwaaien
- om een hond te aaien

Een ander uitspraak waar iemand mee kwam: 'Soms is moed ook een gevaar. Een beetje bang hoort erbij.'
      
Nog een reactie van de Rehobothschool:
 
Renzo: Papa hielp door een stukje achter mij te lopen, zodat ik bij de buren aan durfde te bellen om een pakketje op te halen.
Victoria: Ik durfde eerst niet van de glijbaan in het zwembad maar toen ik een paar keer bij papa op schoot was geweest durfde ik daarna zelf.
Gijs: Ik durfde nooit bij iemand thuis te spelen, alleen bij mij thuis. Toen bleef mijn moeder een keer koffie drinken en daarna durfde ik er zelf  te spelen.

De Koning Willem-Alexanderschool, locatie Oranjelaan: